زولبیا و بامیه را فقط از قنادی‌ها بخرید!

زولبیا و بامیه را فقط از قنادی‌ها بخرید!

زولبیا و بامیه در ماه رمضان همیشه پای ثابت سفره‌های افطاری بوده‌اند و درست است که در چند سال اخیر با صحبت‌هایی که متخصصان تغذیه از ضرر و زیان آن کرده‌اند، مصرفشان کمتر از قبل شده ولی هنوز هم طرفدار دارند. همین موضوع باعث شده برخی افراد زولبیا و بامیه را در شرایط غیربهداشتی تهیه کنند.

مهندس رضا غلامی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت توصیه می‌کند: «حتماً زولبیا و بامیه را از شیرینی فروشی و قنادی بخرید و حتی‌المقدور کمتر از این نوع شیرینی مصرف کنید. گاهی خواربارفروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز زولبیا و بامیه می‌فروشند. اگر قصد خرید از آن‌ها را داشتید، حتماً به بسته‌بندی آن‌ها و مشخصات شیرینی فروشی توجه کنید و هرگز زولبیا و بامیه‌ای که روی سینی در خواربارفروشی‌ها گذاشته شده و هیچ نام و نشانی ندارد، نخرید.

علاوه بر این، دست‌فروشان نیز ممکن است زولبیا و بامیه بفروشند که هیچ نظارتی بر نحوه تولید آن وجود ندارد و معلوم نیست در چه شرایطی، این شیرینی‌ها را درست کرده‌اند، به همین دلیل هرگز از آن‌ها زولبیا و بامیه نخرید. نظارت ماموران بهداشتی ما در مورد تهیه زولبیا و بامیه مربوط به قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌هاست بنابراین باید فقط از این مراکز این شیرینی‌ها را خرید.»

چند نکته درباره زولبیا و بامیه 

* مصرف زیاد زولبیا و بامیه برای سلامت مضر است و در یک لحظه میزان زیادی کالری، چربی و قند را وارد بدن می‌کند در حالی که جذب قند زولبیا و بامیه به علت داشتن چربی زیاد ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.

* هنوز بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن زولبیا و بامیه از روغن جامد استفاده می‌کنند.روغن نباتی جامد به علت داشتن مقادیر بالای اسید‌های چرب اشباع عامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.

* هر دانه بامیه ۸۰ کالری دارد و ۱۰۰ گرم زولبیا ۴۵۰ کالری دارد.

* استفاده مکرر از روغن‌هایی که به رنگ سیاه درآمده‌اند برای سرخ کردن زولبیا و بامیه حتی می‌تواند سرطان‌زا باشد بنابراین لازم است پس از هر بار سرخ کردن،روغن استفاده شده دور ریخته شود و برای نوبت بعدی از روغن جدید استفاده شود.

بنابراین سعی کنید یا جایگزینی خوب برای زولبیا و بامیه پیدا کنید یا برای صرفه اقتصادی و سلامت جسم تان زولبیا و بامیه را که تقریبا در این ماه،  هر روز سر سفره قرار می دهید،  در خانه درست کنید.

پست های مرتبط

دسته بندی ها: دانستنی های آشپزی

برای نظر دادن اولین نفر باشید!

شما باید logged in تا بتوانید نظر خود را ارسال نمایید.